Over ons

Het MATCH-project is in 2015 gestart als samenwerking tussen de Universiteit Twente en de Universiteit Maastricht. In dit door het NRO gesubsidieerde onderzoeksproject richtte zich oorspronkelijk op het versterken van differentiatievaardigheden bij rekenen van leraren in het basisonderwijs. Het onderzoek is in 2021 succesvol afgerond met diverse wetenschappelijke artikelen, het praktijkboek ‘Differentiëren in 5, 4, 3…’ en een teamtraining gericht op differentiatievaardigheden. Het onderzoek naar (het versterken van) differentiatievaardigheden van leraren heeft zich inmiddels uitgebreid naar andere vakken en andere sectoren zoals het voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en speciaal onderwijs.  

De MATCH-training is door Hogeschool KPZ en de Universiteit Twente verder doorontwikkeld en wordt nu als maatwerktraject op diverse scholen aangeboden. Daarnaast hebben Marieke van Geel (UT), Trynke Keuning (KPZ) en Marjoleine Dobbelaer (HAN) het ADAPT-instrument ontwikkeld en gevalideerd. Dit instrument biedt een praktische en evidence-based manier om differentiatievaardigheden van leraren te meten en te verbeteren. 

Samen vormen de MATCH-training en het ADAPT-instrument de basis van de ADAPT-interventie, die door NRO is aangemerkt als een kansrijke interventie voor scholen.